neděle 27. března 2022

Chorvatská bajadera

 


Poprvé jsem tento dezert ochutnala v podobě bonboniéry. Dostali jsme na dovolené v Chorvatsku několik kousků od místních ke kávě a moc nám chutnaly. Pídili jsme se po názvu a bylo nám řečeno, že je to bajadera. Ukázali nám krabičku a my jsme nadšeně vyrazili do obchodu a nakoupili asi kilo bonbonů. 😃



Teprve později jsem zjistila, že původ této pochoutky je v zákusku zvaném bajadera. No a samozřejmě mi to nedalo a chtěla jsem ho vyzkoušet. 

Bajadera je snadná na přípravu a výsledek vážně stojí za to. Určitě ho vyzkoušejte, rozhodně si pochutnáte.

Suroviny pro tmavou část:

  • 180 g mletých vlašských ořechů
  • 120 g cukru krupice
  • 100 g hořké čokolády
  • 180 g mletých máslových sušenek
  •   70 g másla
  • 100 ml vody
  • já jsme hmotu vylepšila 3 polévkovými lžícemi rumu 😉
Suroviny pro světlou část:
  • 180 g mletých vlašských ořechů
  • 120 g cukru krupice
  • 100 g bílé čokolády
  • 180 g mletých máslových sušenek
  •   70 g másla
  • 100 ml vody
Suroviny na čokoládovou polevu:
  • 150 g čokolády
  •   65 g másla (já jsem použila 3 čajové lžičky kakaového másla)

Postup:
  1. Do hrnce nalijeme vodu a přidáme cukr. Přivedeme k varu a odstavíme.
  2. Do horké sladké vody přidáme máslo a mícháme do rozpuštění.
  3. Pak přidáme čokoládu a opět mícháme do úplného rozpuštění. U tmavé směsi jsem přidala i rum.
  4. Nakonec přisypeme ořechy a sušenky. 
  5. Vzniklou hmotu přikryjeme fólií a necháme vychladnout. 
  6. Stejným způsobem připravíme i světlou část s bílou čokoládou.
  7. Každou barvu těsta rozdělíme na dvě poloviny. Ty pak vyválíme mezi dvěma pečicími papíry do tvaru velikostně stejných obdélníků cca 5 mm silných a necháme v lednici ztuhnout.
  8. Po ztuhnutí je klademe na sebe v pořadí tmavá, světlá, tmavá a světlá.
  9. Vršek zákusku potřeme čokoládovou polevou a dáme opět ztuhnout.
  10. Bajaderu krájíme suchým nožem nahřátým v horké vodě na čtverce nebo obdélníky.
  11. Dozdobíme dle fantazie. Já použila modelovací čokoládu a zlatou prachovou barvu.



Žádné komentáře:

Okomentovat