středa 22. února 2017

Věnečky z odpalovaného těsta

Je báječné, když se dnes podaří narazit na poctivou cukrárnu, která si neusnadňuje práci a nesnižuje náklady pomocí instantních směsí a ztužených tuků. Takové zákusky skvěle vypadají, báječně drží tvar, že ustojí i jaderný výbuch, ale jíst se fakt nedají.

A už vůbec ve vás nevyvolají vzpomínky na dětství, kdy jste na takové zákusky chodili s rodiči.
Pamatuji si úžasné rakvičky se šlehačkou, které se rozplývaly v puse. Kubánský řez s banánem, na jehož povrchu byla skutečná čokoláda a proto se nedal jíst jinak, než že jsem do něj shora bušila hranou lžičky tak dlouho, dokud čokoláda nepraskla. Z likérových špiček po ukousnutí vršku vytékala náplň, protože byly naplněné až po okraj. Punčový řez byl krásně provlhčený a plný chutí. A třeba věneček s výtečným krémem a fondánovou polevou skutečně politý a ne umazaný, jsem naprosto milovala.

Tak jsem si chtěla vyzkoušet, co výroba takového klasického zákusku obnáší. Kolik práce se za takovým "běžným" dortíkem skrývá. Pro testování jsem zvolila věneček a musím říct, že klobouk dolů před tím, kdo tyto zákusky chrlí ve velkém. Jasně, že takový cukrář už to má v ruce a dá mu to o něco méně práce než mě. Ale stejně. Lehké to rozhodně není.




Suroviny na odpalované těsto:
260 ml mléka
100 g másla
160 g hladké mouky (já použila celozrnnou špaldovou)
4 vejce
1/2 lžičky prášku do pečiva
špetka soli



V mléce rozpustíme máslo. Přidáme špetku soli a zahříváme až se směs začne vařit. Pak přisypeme mouku, ztlumíme výkon a důkladně mícháme tak dlouho, až se hmota přestane lepit na stěny kastrolu a bude krásně lesklá.


Hmotu necháme trochu zchladnout.


Poté zašleháme vejce jedno po druhém. Na závěr přidáme prášek do pečiva ještě chvíli hmotu třeme.



Na plech si připravíme pečicí papír a na něj nakreslíme kolečka o průměru 4 cm. Ne větší. Já je měla cca 7 cm a neupekla jsem věnečky, ale věnce. Mělo jich být na poloviční dávku 20 a mě se jich urodilo jen 10.
Do cukrářského sáčku dáme vyšlehanou hmotu a pomocí trezírovací špičky s velkými zuby stříkáme na předkreslená kolečka malé věnečky. Lze samozřejmě použít i jiný tvar, ale tohle je prostě klasika.



Troubu vyhřejeme na 200°C a vložíme do ní plech s nastříkanými věnečky. A teď záleží na tom, jak vám peče trouba. Mě hodně, takže jsem měla po pěti minutách ztlumit na 160°C a dopékat cca 15 minut a neměla bych je tak tmavé. Troubu během pečení NIKDY neotevíráme.




Po vyndání z trouby věnečky hned rozřízneme a necháme vychladnout a následně plníme. Já plnila jednu půlku pudinkovým krémem a druhou šlehačkou.

Suroviny na krém:
1 vanilkový pudink
300 ml mléka
2 lžíce cukru
rum dle chuti
125 g másla
50 g cukru

250 ml šlehačky
1 polévková lžíce cukru



Pudink s cukrem připravíme dle návodu, ještě v teplém rozmícháme lžíci másla, přikryjeme fólií a necháme vychladnout. Vyšleháme máslo s cukrem, rumem a přidáme po lžících vychladlý pudink. Všechny suroviny by měly mít stejnou (pokojovou) teplotu. Krém důkladně prošleháme.
Použila jsem nedobarvovaný pudink, proto není žlutý. Ale zase je v něm skutečná vanilka. ;)

V jiné nádobě vyšleháme šlehačku s lžící moučkového cukru.

Jednu část rozkrojeného věnečku naplníme krémem a druhou šlehačkou. Poté věneček spojíme.


Nakonec z
130 ml vody
250 g moučkového cukru a
2 lžiček octa

uvaříme cukrovou polevu, kterou věnečky polijeme.

Postup:
V hrnci smícháme vodu s octem a přidáme cukr. Přivedeme k varu, pak oheň ztlumíme a vaříme ještě 10 minut.
Hotový sirup přelijeme do misky a za občasného míchání necháme trochu zchladnout. Po zhruba 5 minutách začne sirup bělat a houstnout. To je pravý čas na polévání věnečků.

Takže směle do toho. Netřeba se bát. Pochutnala si celá rodina plus kolegové v práci a rozhodně jsem je nedělala naposledy.



Inspiraci jsem našla zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat