středa 4. ledna 2017

Zázrak zvaný POMALÝ HRNEC

Co si představíte, když se řekne pomalý hrnec? Někdo možná víte, protože někdo možná vlastníte, ale někdo možná vůbec netuší. Stejně jako jsem netušila já. Když jsem ho prvně viděla v televizi, pán zrovna dělala svíčkovou a říkal, že maso se tam vaří 8 hodin. Říkala jsem si potěš koště. Osm hodin vařená flákota, to musí být ňamina. Když dělám silný zeleninový vývar a vařím ho 3 hodiny, tak je sice silný, ale zelenina je jak bláto a vždy ji vyhazuji. Jak asi musí vypadat to maso.

Jénže. To jsem vůbec netušila, že pokrm se v takovém hrnci nevaří. Dochází v něm k pomalému nárůstu tepla, které je pak po určený čas udržováno na nastavené teplotě. Maximální teplota je někde kolem 85°až 95°C na vyšším stupni a 75°až 80°C na nižším stupni.
Jednou z funkcí profesionálních konvektomatů používajících se v restauracích a hotelech je právě pomalé vaření jak mě poučil můj kamarád kuchař. Takže vlastně žádná velká novinka, jen upraveno do domácího použití.
Pomalým vařením se např. zelenina nerozvařuje, maso nádherně změkne, ale vše si v sobě podrží svoje chutě. Jídlo se připravuje bez nebo s minimem tuku a soli a koření také není potřeba takové množství jako u klasického vaření.

Další pro mě opravdu velkou výhodou je úspora času. Divné že? Jak můžete uspořit čas, když místo hodinového vaření to teď budete loudat 8 hodin? Snadno. Loudá to totiž úplně samo. V noci když spíme nebo přes den, když jsme v práci. Nic není třeba hlídat a podlévat. Prostě vše co je potřeba naskládáte do hrnce, přiklopíte a zapnete. Maso neztrácí na objemu, zelenina společně s ním dělaná se nemění na břečku. Vývary a omáčky jsou krásně zlatavé.
Než jsem si hrnec pořídila, měla jsem pocit, že jsem pořád v kuchyni. Neustálé kontrolování, dolévání, píchání do masa zda už konečně změklo, s tím je teď konec.

A pokud byste se báli požáru, tak zbytečně. Hrnec nezvyšuje teplotu svého okolí ani pracovní desky.
Hodina "vaření" na vyšší stupeň stojí přesně 1 Kč. To není údaj někde vyčtený, ale opravdu doma změřený.

Když jsem tohle všechno nastudovala, stačilo už jen vybrat typ a velikost. Jelikož jsme čtyřčlenná rodina a vařím většinou tak na 2 dny, bylo jasné, že potřebujeme hrnec větší. Nakonec jsme vybrali Bionaire CSC024X s nádobou o velikosti 5,6 l.


Výhodou tohoto typu je, že se skvěle hodí na dovolenou. Má totiž kromě funkce pomalého vaření a následného udržování teploty, ještě další dovednosti.
Rychlé opékání na zatažení masa, klasické opékání na vytvoření cibulového základu, opečení brambor, zeleniny nebo plátků masa, dále pečení třeba moučníků a vaření v páře, které můžete využít na zhotovení křupavé zeleniny nebo nadýchané rýže.

A proto pevně věřím, že o letošní dovolené už nebude problém připravit krásně měkkou chobotnici na peka způsob.

Na následujících fotkách najdete ukázku výroby slepičího vývaru a příště už si dáme nějaký ten receptík.





3 komentáře:

  1. Pomalý hrnec vypadá velmi dobře. Já teď pokukuji po titanových hrncích. Zaujaly mne tady - zde na těchto stránkách. Máte s těmito hrnci zkušenost? Narada bych pak litovala koupě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bohužel tyto hrnce neznám, takže s tím vám nepomůžu. Ale pomalý hrnec můžu jen doporučit. Ušetří vám čas a jídlo je z něj vynikající.

      Vymazat
  2. Pro mne asi největší zázrak v kuchyni jsou hnětače těsta . My jsme jedny takové vyfasovaly z jedné zrušené restaurace tady u nás v Litoměřících když rozprodávali majetek a takový hnětač Vám ulehčí práci, ani byste nevěřili jak. Tak se mějte pane Jedlík :-)

    OdpovědětVymazat