pátek 23. září 2016

Chobotnice alá peka

Dlouho jsem přemýšlela, jakým příspěvkem a jídlem tento blog uvést. Nakonec volba padla na moji oblíbenou středomořskou kuchyni. Jejich hobotnica iz pod peke ve mě zanechala nezapomenutelné vzpomínky.
Samozřejmě, připravit ji v domácích podmínkách, myslím tím v běžných troubách bez použití ohně, je jen chabá náhražka. Ovšem i tak to stojí za to.

Pro představu něco málo informací o zázraku zvaném peka. Skládá se ze tří částí. Spodní miska, poklice kupolovitého tvaru a obruč. U některých typů je obruč součástí poklice.






Do spodní misky se vloží potraviny, ta se přiklopí poklicí a na ni se navrší žhavé uhlíky, které díky obruči na poklici dobře drží. Částí žhavých uhlíků se miska obklopí kolem dokola a pak už se jen čeká až se ta lahoda upeče a jednotlivé chutě prostoupí všemi ingrediencemi. To může trvat i několik hodin.









A co tedy budeme na ten zázrak potřebovat?

SUROVINY:
1 chobotnici (pro 4 osoby tak cca 1 kg v syrovém stavu)
3 dcl vývaru z chobotnice
2 kg brambor
1 mrkev
15 ks cherry rajčátek
3 bobkové listy
5 ks jarní cibulky
2 stroužky česneku
   olivový olej




Takže pokud nějakým zázrakem nevlastníte peku, krb s výhledem na moře (není podmínkou), budete se muset spokojit s troubou.

Nejdřív si uvaříme chobotnici. Dlouho mi trvalo, než jsem dokázala uvařit svoji první OPRAVDU měkkou. Zkoušela jsem všechno možné. Moudrý internet radí, namáčet chapadla do vroucí vody a vytahovat je a opět namáčet, až je na nich pěkná trvalá ondulace a pak teprve ponořit hlavonožce i s hlavou. Nevím, ale mě se tento postup neosvědčil. Maso zůstalo tuhé.
Další rada přišla na dovolené v Chorvatsku od naší paní domácí. Chobotnici otočit vzhůru nohama, chapadla kolem ní zabalit do jakési "kytičky" a v této poloze dát na mrazák. Zmrzlou pak vložit do vařící vody a vařit cca 45 minut (samozřejmě záleží na velikosti).
Jenže sežeňte u nás čerstvou chobotnici. Makro se sice tváří, že ty jejich odpočívající na ledu ještě před chvílí plavaly v moři, ale cedulka hlásá - rozmraženo.

Tudíž jsem se vykašlala na všechny rady a vše vsadila na dlouhé vaření. Takže jsem ji bez milosti šoupla do vařící osolené vody, přiklopila a na mírném elektrickém ohni vařila asi hodinu. Vážila za syrova kolem jednoho kila, tak mi ten čas připadal dostatečný. A byl. Po hodině jsem vyndavala tak krásně měkkou chobotnici, že jí samy odpadávaly přísavky.

Pak už jen stačí brambory nakrájet na kousky nebo plátky, stejně tak mrkev, přidejte rajčata, pokrájenou cibulku, prolisovaný česnek a koření. Zalijte olivovým olejem a důkladně promíchejte. Solit není třeba, pokud je dostatečně slaný vývar z chobotnice, kterým na závěr směs zalijeme a případě v průběhu pečení podléváme.

Pokud se tento pokrm dělá v pece, tak se na bramborovou směs položí chobotnice a vše se dělá najednou. Já jsem si nejdřív předpekla směs s brambory a zhruba po půl hodině přidala chobotnici a opět přiklopené pekla další půl hodiny. Poté pekáč odklopíme a dopékáme do zlatavé barvy.

Tahle dobrůtka opravdu stojí za to. I když stojí, kolik stojí. Chobotnice skutečně není laciná záležitost. A až pojedete v létě do Chorvatska, tak neváhejte a ochutnejte jak tuto delikatesu vaří místní. Věřte, že to bude nezapomenutelný zážitek.



Ovšem některé dětičky z chobotnice nadšené nejsou. ☺





Žádné komentáře:

Okomentovat